JAAROVERZICHT 2020

Gezondheid in tijden van crisis

En ineens stond de GGD in het centrum van de belangstelling. In 2020 brak de COVID-19 pandemie uit en stond GGD Hart voor Brabant met andere zorgverleners in de frontlinie. De pandemie begon, in Nederland, in het werkgebied van onze GGD. Er was een explosieve groei van het aantal besmettingen toen er nog bijna niets bekend was over het virus. In die begintijd waren er heel weinig test- en beschermingsmiddelen.

We vertellen er meer over in deze korte versie van ons jaarverslag 2020. Over de grote persoonlijke verliezen die we deelden met de inwoners in dit deel van Brabant. Over het hartverwarmende applaus en de vele steunbetuigingen die we ontvingen. Over de ruim 500 nieuwe, tijdelijke medewerkers die erbij kwamen om de strijd tegen het virus te voeren. Maar het was ook het jaar waarin we verhuisden naar onze nieuwe vestiging in Tilburg. Waarin onze GGD 100 jaar bestond. En waarin Karin van Esch afscheid nam als directeur. En o ja, 2020 was het jaar waarin ondanks dat alles, ons gewone werk doorging. Werk op het gebied van preventie, het beschermen van kwetsbare groepen en het bevorderen van een gezonde leefomgeving.

OOK INTERESSANT Gezondheid in tijden van crisis

GGD in een oogopslag

Cijfers 2020

Cijfers per gemeente

‘We doen het samen met de mensen in onze regio’

Wim Hillenaar | voorzitter

“Het coronavirus trof het werkgebied van onze GGD het eerst. De gevolgen voor onze inwoners, onze organisatie en onze diensten waren groot. Dankzij veel nieuwe collega’s en geld vanuit het Rijk kon al ons andere werk grotendeels doorgaan. Wat niet hetzelfde is als ‘gewoon doorgaan’. Wat dat andere werk betreft: we bleven doen wat we behoren te doen voor de inwoners van onze 25 gemeenten in deze mooie provincie. Dat werk mag je niet onderschatten: gezondheid bepaalt of je mee kunt doen in de samenleving.”

Gezondheid in tijden van crisis

Wim Hillenaar (voorzitter) en Thérèse Claassen (directeur publieke gezondheid) vertellen je in de video hieronder waar de GGD om draait; hierin staat de gezondheid uiteraard centraal. Een goede gezondheid is namelijk bepalend of je mee kan doen in onze samenleving. Het werken aan preventie en aan het beschermen van kwetsbare groepen. en er alles aan doen om mensen gezonde kansen te bieden om alles uit hun leven te halen. Dit doen we niet alleen, maar altijd samen, met de zorg, handhaving de gemeente en andere partners.

Onze acties in 2020

Het was een bijzonder jaar. Want 2020 was het jaar waarin de COVID-19 pandemie uitbrak. We vertellen er meer over in dit jaarverslag. Maar we informeren je ook graag over al ons andere werk.

Kinderen en jongeren

Gezondheid beschermd